To blog or not to blog?
Zuslief en ik (of eigenlijk vooral ik) beheren een account op Instagram waar we foto’s plaatsen van onze alterego’s: Hiking Sisters. Laten we zeggen dat dat onze trailname is: Hiking Sister 1 en Hiking Sister 2, waarbij de getallen vooral duidelijk maken wie de jongste van ons tweetjes is 🙂 Zij dus.
Dat Instagram is een wonderlijk fenomeen. Onnavolgbare algoritmes bepalen wat er in je tijdlijn tevoorschijn komt en de reclame vliegt je om de oren. Heel veel meer dan likes (klik op het ♥) geven met hier en daar een incidentele reactie, is alles wat er gebeurt. Soms is er interactie via de stories en lijkt er op de achtergrond een ware chat te ontstaan met een daadwerkelijke uitwisseling van informatie. Je kan wel stellen dat die hele toestand van influencing niets lijkt op het oorspronkelijke bloggen, maar wat wel grappig is, is dat het daar zijn oorsprong vond:
Influencer-marketing kwam oorspronkelijk voor op zogenaamde blogplatformen. Deze werden gebruikt door bloggers om gesponsorde inhoud met het publiek te delen. De inhoud van zulke posts bestond voornamelijk uit een beoordeling van een product of service. Hierbij kwam het merk steeds prominent naar voren. Niet dat ik ooit een cent kreeg voor eventuele reclame die ik maakte op mijn web-streepje-log.
Op dat Instagram hebben we inmiddels iets meer dan 1700 volgers. Is dat veel? Nee, dat valt reuze mee.
En ergens bekruipt me het gevoel dat we er iets meer mee zouden kunnen doen dan tot op heden het geval is. Het domein was (tot vanmorgen) nog vrij, maar inmiddels niet meer, want ik heb ‘m zojuist aangeschaft.